Zachęcając ojców do urlopów rodzicielskich, wspieramy mamy na rynku pracy

Zachęcając ojców do urlopów rodzicielskich, wspieramy mamy na rynku pracy

W Philip Morris temat równości rodzicielskiej wpisuje się w strategię różnorodności, równych możliwości i inkluzywności. W działaniach DEI firma kieruje się zasadą wspierania pracowników według ich potrzeb a to oznacza, że niektórzy pracownicy czasem potrzebują większej uwagi czy pomocy, aby w pełni rozwinąć skrzydła lub wdrożyć się w jakiś proces. Rozmawiamy z Edytą Krupą, starszą menadżerką Działu Kapitału Ludzkiego w Philip Morris – Centrum Usług Wspólnych. 

Jak zachęcanie ojców do urlopów rodzicielskich wpisuje się w Waszą strategię równości?

Zachęcając ojców do korzystania z urlopów rodzicielskich pośrednio wspieramy mamy na rynku pracy. Bo niestety źródłem nierówności na rynku pracy jest nadal tzw. „kara za macierzyństwo”. Niższe zarobki, mniejszy dostęp do awansów, trudności z powrotem na rynek pracy po urodzeniu dziecka – to cena, jaką kobiety nadal płacą za posiadanie dzieci.

Zanim w PMI wprowadziliśmy rozwiązania wspierające rodziców pod szyldem „Happy Parents”, przeprowadziliśmy badanie, w którym wzięli udział pracownicy – w tym rodzice pracujący w naszej firmie.

Okazało się, że właśnie jednym z obszarów wymagających wsparcia jest okres związany z narodzinami dziecka. To wyjątkowy czas dla obojga rodziców, ale dla kobiet często wiąże się ze stresem wywołanym przerwą w pracy zawodowej. Mamy objęte badaniem potwierdzały, że decyzja o pozostaniu dłużej z dzieckiem w domu nie zawsze była podyktowana ich własną potrzebą. Część z nich chętnie wróciłaby do pracy wcześniej – przy odpowiednim wsparciu.  

A co na to mężczyźni?

Wśród mężczyzn można było dostrzec chęć do większego zaangażowania w życie dzieci i domu. Ojcowie coraz częściej doceniają relacje rodzinne, a aby właściwie o nie zadbać, trzeba znaleźć na to czas. Panowie, którzy korzystali wcześniej z urlopów rodzicielskich, podkreślali, że był to dla nich cenny czas budowania relacji z dzieckiem i umocnienia więzi z partnerką. Przyznawali, że po takiej przerwie wracali do pracy bardzo zmotywowani i z nową energią.

Jakie rozwiązanie wdrożyliście w firmie, aby zachęcać ojców do urlopów rodzicielskich?

W Polsce Philip Morris od 1 września 2021 roku zachęcamy pracujących w firmie mężczyzn do korzystania z urlopów rodzicielskich, dopłacając do 100 proc. wynagrodzenia. Tym rozwiązaniem zniwelowaliśmy podstawową barierę zniechęcającą mężczyzn do korzystania z urlopów rodzicielskich – ryzyko utraty części dochodów. 

Od kwietnia 2023 roku, po wejściu w życie dyrektywy work-life balance dopłacamy do 100 proc. wynagrodzenia przez okres 9 tygodni urlopu rodzicielskiego ojca (bo zasiłek za ten okres jest określony na poziomie 70 proc. podstawy wynagrodzenia).

Warto podkreślić, że wprowadziliśmy to rozwiązanie w Polsce w odniesieniu do standardu, jaki Philip Morris International wdrożył globalnie. Wprowadziliśmy odgórne wytyczne jednak w taki sposób, aby były lepiej dopasowane do polskich realiów i wpisywały się w nadrzędny cel, jaki przyświeca tego typu działaniom – wyrównywanie szans kobiet na rynku pracy i mężczyzn w opiece nad dzieckiem.

Rozwiązania wspierające równość rodzicielską to bardzo ważna inicjatywa dla naszej firmy. Jest ona również wspierana przez zarząd, któremu zależy, aby pracownicy czuli się komfortowo korzystając z przysługujących im praw i możliwości oraz aby mieli przekonanie o pełnym wsparciu ze strony organizacji.  

Przeczytaj więcej na temat kampanii Równi w domu-Równi w pracy

This will close in 0 seconds