W jakim kształcie dyrektywa zostanie wdrożona w Polsce?
Na początku lutego 2022 roku w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy implementującej m.in dyrektywę work-life balance. Jest w nich mowa o dziewięciu tygodniach dodatkowego urlopu rodzicielskiego tylko dla ojców, płatnych w wysokości 70 proc. podstawy wynagrodzenia. Planowany termin zakończenia procesu legislacyjnego – II kwartał 2022 roku.
Rada Fundacji Share the Care dostała zaproszenie do publicznych konsultacji i prowadzi działania na rzecz przekonania ustawodawcy, aby podniósł poziom odpłatności do 80 proc. podstawy wynagrodzenia (lub 81,5% w myśl nowej ustawy). Przykłady krajów skandynawskich jasno pokazują, że przydział ojcowski (z ang. fathers quota) sam w sobie jest niewystarczającą zachętą do korzystania z urlopów rodzicielskich przez ojców. Potrzebne są dodatkowe korzyści, które zrekompensują ubytki pensji podczas pobytu na urlopie rodzicielskim (Karu i Tremblay, 2018).
Jeśli intencją polskiego rządu jest, aby ojcowie rzeczywiście korzystali z nowych uprawnień, podniesienie tego poziomu przynajmniej do 80 proc. podstawy wynagrodzenia wydaje się niezbędne. Możliwe jest też wprowadzenia dodatkowego wynagrodzenia dla pary, która dzieli się równo urlopem – w ten sposób tworzymy zachętę do równego rozłożenia obowiązków opiekuńczych.
Ponadto Fundacja Share the Care wraz z ekspertami z rady programowej fundacji zwraca również na inne kwestie w projekcie ustawy:
● uściślenie wymiaru prawa indywidualnego dla każdego z rodziców do urlopu rodzicielskiego
● uelastycznienie opcji urlopu „z góry” (długi wniosek) przez możliwość dzielenia urlopu rodzicielskiego na części (ma to znaczenie, kiedy mama dziecka przed powrotem do pracy i przejściem ojca na urlop rodzicielski chce wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy),
● dodanie trzech dni urlopu opiekuńczego z prawem do zasiłku opiekuńczego na opiekę na dziećmi oraz nad wstępnymi lub rodzeństwem (projekt ustawy zawiera urlop opiekuńczy bezpłatny)