
Proud to be a Working Mum
Z okazji Dnia Matki startuje kolejna edycja kampanii „Proud to be a roking mum”, której organizatorami są Fundacja Share the Care oraz firma Femmeritum. W centrum uwagi jest potencjał mam i poczucie dumy z tego co robią każdego dnia.
„W tej kampanii bardzo chcemy zwrócić uwagę na potencjał pracujących mam. Nie mówimy o tym, jak wygląda aktywność zawodowa mam versus ich prawdziwe aspiracje, nie skupiamy się na problemach i trudnościach. Ta kampania niesie pozytywne przesłanie, bo często w ferworze życia, matki zapominają jaką wielką pracę wykonują i jak ważne są dla nas wszystkich” – mówi Sylwia Ziemacka, członkini zarządu Fundacji Share the Care.
„Ta kampania jest o sprawczości, pewności siebie, dumie i sile. To kobiety, w szczególności pracujące mamy, muszą najpierw w siebie uwierzyć i odważnie nie tylko sięgnąć po swoje prawa, ale zadbać o to, aby aktywnie współtworzyć ten świat. Budując partnerstwa z innymi grupami społecznymi, współpracując i wspierając siebie nawzajem. Nikt tego za nas nie zrobi – mówi Paulina Janiak, współwłaścicielka i prezeska Femmeritum.
Z czego TY jesteś dumna?
Kampanii towarzyszy spot „Z czego jesteś dumna?”, w którym mamy pracujące w różnych zawodach odpowiadają dokładnie na to pytanie.
Ponadto organizatorzy zachęcają wszystkie inne pracujące mamy do udziału w konkurs z atrakcyjnymi nagrodami.
„Jestem dumna z wyborów których dokonywałam” – Daria Skrzypczak-Kozikowska, Adwokatka, mentorka,coach.
„ Jestem dumna z tego, że nigdy nie że nigdy nie pozwoliłam sobie wtłoczyć poczucia winy” – Daria Auguścik, Dyrektorka ds. rozwoju biznesu e-commerce, Mastercard.
„Jestem dumna z tego, że się nie boję, z odwagi do działania i z tego, że macierzyństwo mnie nie zatrzymało” – Kamila Szalach, Współwłaścicielka i wiceprezeska, Femmeritum.
„Jestem dumna z tego że nauczyłam się odpuszczać” – Weronika Matuszczak, Digital Learning Manager, Philip Morris International.
„Jestem dumna z tego, że udaje mi się łączyć moje życie zawodowe z prywatnym” – Agnieszka Mazurowska, Managerka Sklepu, Lidl.
„Najbardziej dumna jestem z relacji jaką mam z moimi dziećmi” – Olga Bołądź, aktorka.
„Jestem dumna z tego, że wychowując dzieci rozwinęłam to, co chciałam” – Marzena Pilarz-Herzyk, Mama Prawniczka.
„Jestem dumna z tego, że osiągnęłam wiele rzeczy zawodowo i moje dzieci mi towarzyszyły przy sukcesach i przy porażkach” – Zuzanna Sielicka-Kalczyńska, Współzałożycielka i CEO, Wishbear.
„Jestem dumna z tego, że nie zrezygnowałam z siebie w macierzyństwie. Ale przede wszystkim z tego, że moje córki widzą, że ja z siebie nie zrezygnowałam” – Zuza Pieczowicz, Dziennikarka, podcasterka, trenerka, mediatorka.
„Najbardziej dumna jestem z tego jak wygląda moja rodzina, z relacji jakie mamy, z tego, że udało nam się stworzyć ciepły dom” – Alicja BANACH, Starszy Kierownik Projektu, Orange.
„Jestem dumna z tego, że pokazuję mojemu synowi czym jest równy podział obowiązków i to, że zarówno kobiety jak i mężczyźni mogą się rozwijać zawodowo i angażować w opiekę” – Joanna Włodarczyk, socjolożka, badaczka.
„Jestem przede wszystkim dumna ze swoich córek, ze swojego męża, z naszej rodziny i z tego, że nasze dziewczyny mają fajny przykład tego, że zawsze mogą sięgać po swoje marzenia” – Natalia Panczenko, Założycielka Fundacji „Stand with Ukraine”.
W ramach kampanii, organizatorzy przygotowali dodatkowo serię filmików, w których pracujące mamy opowiadają o tym dlaczego łączenie pracy zawodowej z macierzyństwem jest dla nich ważne. To skłania do refleksji.
Proud Pracodawcy
W ramach kampanii promowane są również dobre praktyki pracodawców, którzy realnie wspierają mamy w łączeniu życia zawodowego i rodzinnego. Proud Pracodawcy to organizacje, które rozumieją, że na różnych etapach życia kobiety potrzebują elastyczności i wsparcia, aby mogły w pełni realizować się zarówno w pracy, jak i w roli matki.
Pracodawcy mogą wspierać pracujące mamy na różne sposoby, ale kluczem do sukcesu jest elastyczność i diagnoza potrzeb. Proud Pracodawcy podchodzą do tematu kompleksowo a ich aktywności zaczynają się często zanim jeszcze mama rozpocznie urlop macierzyński i rodzicielski.
Ważne jest budowanie przekonania wśród mam, że pracodawca będzie na nie czekał; że przerwa związana z urodzeniem dziecka to nie dziura w życiorysie. Dobrym zwyczajem jest aktywne nawiązywanie kontaktu z mamą, zanim formalnie zakończy urlop rodzicielski, aby porozmawiać o jej dalszych planach zawodowych, bez presji, ale aby określić oczekiwania i móc lepiej zaplanować kolejne kroki.
Wiele firm podejmuje dodatkowo inicjatywy mające na celu zadbanie o poczucie mam, że mimo przerwy związanej z narodzinami dziecka, są nadal częścią zespołu. Pracodawcy rekomendują też pełen onboarding po powrocie mamy do pracy, aby ją płynnie wdrożyć na nowo w życie firmy. To w połączeniu z dedykowanymi szkoleniami, programami mentoringowymi, sesjami coachingowymi czy grupami wsparcia naprawdę sprawia, że mamy łapią wiatr w żagle i z pewnością siebie łączą obie ważne dla nich role.
Siła wsparcia innych mam
Zwieńczeniem tegorocznej kampanii będzie spotkanie na żywo „Proud to be a working mum POWER BREAKFAST” dla mam, a także przedstawicielek i przedstawicieli działów HR oraz liderek i liderów grup pracowniczych wspierających kobiety.
Podczas wydarzenia Zosia Smełka-Leszczyńska, semiotyczka kultury, psycholożka, doktorka nauk o kulturze i religii, autorka książki „Cześć pracy. O kulturze zapierdolu” opowie o tym jak wspierać mamy skutecznie a nie tylko pozornie.
Praca matek to w Europie temat z długą historią, dlatego warto prześledzić ewolucję roli kobiet na rynku pracy i odpowiedzieć sobie na pytanie, kiedy dostrzeżono problem z godzeniem tożsamości matki i pracownicy – podkreśla Zosia Smełka-Leszczyńska.
Zycie pracujących mam nie zawsze bywa łatwe i każdej mamie przyda się trochę dystansu i zmiana perspektywy. Dlatego organizatorzy wydarzenia zaprosili do współpracy Agnieszkę Matan, scenarzystkę, komiczkę z Resortu Komedii i trenerkę Szkoły Impro. Przedstawi „10 legalnych sposobów na to, jak (nie) wrócić do pracy”
Z kolei warsztatowa część spotkania poświęcona będzie pracom nad przewodnikiem dobrych praktyk, skupionym na wspieraniu mam pracujących.
„Punktem wyjścia będzie spojrzenie na mamę jako pracownicę – od momentu decyzji o macierzyństwie, przez ciążę, narodziny dziecka, urlop macierzyński i rodzicielski, aż po powrót do pracy” – zapowiada Paulina Janiak.