Wolontariat w Nordea Polska – jak wspieramy społeczność i rozwijamy empatię 

wolontariat

Wolontariat w Nordea Polska – jak wspieramy społeczność i rozwijamy empatię 

Nordea Polska oferuje swoim pracownikom niezwykłą okazję, by realnie wpłynąć na życie lokalnych społeczności, a jednocześnie wzbogacić własne doświadczenia zawodowe i osobiste. 

W Nordea każdy pracownik może poświęcić 16 godzin rocznie na działania wolontariackie, a godziny te są w pełni sponsorowane przez firmę. Programy społeczne realizowane przez pracowników Nordea w Polsce obejmują inicjatywy: wspierające dzieci, kobiety wracające na rynek pracy, rodziców w utrzymaniu równowagi i partnerstwa w rodzicielstwie, osoby w trudnej sytuacji życiowej, uchodźców, czy edukację osób i dzieci wykluczonych cyfrowo i finansowo. 

Te liczne inicjatywy podejmowane przez pracowników firmy, zarówno oddolnie jak i w ramach działających w firmie tzw. Employee Resource Groups (ERG), które dotykają różnych tematów, począwszy od równowagi płci, różnorodności wiekowej, międzykulturowości czy różnorodności umiejętności, choć różnią się między sobą, to mają wspólny mianownik – zaangażowanych pracowników wolontariuszy !

Zaangażowanie pracowników wolontariuszy w programy społeczne, to również nieoceniona okazja, by wzmocnić więzi z kolegami, poczuć się częścią zespołu, a przy tym mieć realny wpływ na życie innych. Wolontariat pozwala nie tylko oderwać się od codziennych obowiązków, otworzyć się na perspektywy innych ale też realizować wartości zapisane w strategii D&I firmy w sposób praktyczny, poprzez konkretne działania i praktyczne rozwiązania.

Dzięki zaangażowaniu pracowników we współpracę z czterema organizacjami pozarządowymi, firma ma obecnie około 160 aktywnych wolontariuszy!

Dlaczego wolontariat jest dla nas ważny?

Wolontariat to nie tylko pomoc innym, ale także rozwój wewnętrzny, budowanie empatii i zrozumienia dla różnych sytuacji życiowych, różnorodności kulturowej, płciowej, międzypokoleniowej i sprawiedliwego traktowania wszystkich w organizacji. 

To między innymi dzięki takiemu podejściu, w Polsce firma ma równy podział między kobietami i mężczyznami  – również na poziomie liderów. Jasno komunikuje wytyczne na temat wsparcia osób transpłciowych, równych urlopów rodzicielskich dla obojga rodziców, w tym rodzin jednopłciowych. Dzięki temu, że zatrudnia pracowników z różnych narodowości wie jak skutecznie przygotować pracowników do pracy w środowisku wielokulturowym, poprzez np.: szkolenia z zakresu nieświadomych uprzedzeń. 

Kultura organizacyjna Nordea – wspólne wartości na przykładzie współpracy z Fundacją Share the Care

Nordea współnie z Fundacją Sharre the Care połączyła siły w temacie równości rodzicielskiej. Fundacja promuje partnerski model rodziny, który pozwala rodzicom realizować się we wszystkich sferach życia, a dzieciom daje szansę na zbudowanie bliskich więzi z obojgiem rodziców. Wspiera pracodawców w budowaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej równości płci, której nieodzownym elementem jest równość rodzicielska. Zachęca tym samym do dzielenia się urlopem rodzicielskim, jako pierwszego kroku do partnerstwa. Nordea realizuje tę misję, aktywnie wspierając rodziców w utrzymaniu równowagi i partnerstwa w rodzicielstwie, a pracownicy firmy odgrywają kluczową rolę w tworzeniu kultury włączającej. Coraz więcej mężczyzn z Nordea decyduje się na skorzystanie z absencji rodzicielskich. Firmie zależy aby ten trend się utrzymał, a poprzez wspólne działania z Fundacją chce mieć realny wpływ na zmianę sposobu myślenia o opiece nad dziećmi. Firma rozumie, że zachęcając mężczyzn do korzystania z urlopu rodzicielskiego bezpośrednio wpływa na zwiększenie równości płci, czym burzy stereotyp, że opieka nad dzieckiem to wyłącznie domena kobiet. Nieodzownym elementem procesu zmian będzie bezpośrednie zaangażowanie pracowników firmy, zwłaszcza ojców, którzy w ramach działań wolontariackich już niebawem podzielą się swoimi historiami z opieki nad dzieckiem w ramach urlopu rodzicielskiego czy ojcowskiego, pokazując, że tata jest równie dobrym opiekunem co mama. 

Inne inspirujące przykłady inicjatyw wolontariackich w Nordea Polska

1. Wsparcie cyfrowo wykluczonych dzieci: We współpracy z NGO, Nordea wspiera dzieci z trudnych środowisk, oferując im pomoc w nauce umiejętności cyfrowych oraz finansowych. W ramach programu, wolontariusze organizują sesje mentoringowe, kursy technologiczne oraz inspiracyjne spotkania dla dzieci z domów dziecka, pomagając im rozwijać kompetencje potrzebne w przyszłym życiu zawodowym.

2. Program dla uchodźców: Nordea angażuje się również w pomoc uchodźcom z Ukrainy i Białorusi, wspierając ich w aklimatyzacji w Polsce. Wolontariusze oferują wsparcie w zakresie nauki języka polskiego, szukania pracy, zarządzania finansami czy nawet ubiegania się o świadczenia rządowe. Te działania pomagają im poczuć się pewniej w nowym środowisku, jednocześnie zbliżając pracowników Nordea do różnych kultur i wyzwań.

3. Program mentoringowy dla kobiet „Nordic Mentoring”: Program ten wspiera kobiety w powrocie na rynek pracy po przerwie związanej z macierzyństwem czy wychowywaniem dzieci. Mentoring oferowany przez pracowników Nordea to realne wsparcie zawodowe i osobiste, które pomaga uczestniczkom odbudować zawodowe kompetencje i pewność siebie.

4. Wsparcie dla ofiar przemocy w rodzinie (Łódź): Tymczasowy dom dla osób, które doświadczyły przemocy domowej, jest miejscem, gdzie wolontariusze z Nordea organizują warsztaty dla dorosłych na tematy związane z bezpieczeństwem finansowym i relaksem. Dla dzieci przygotowywane są kreatywne warsztaty, taniec i zabawy, które na chwilę pozwalają im zapomnieć o trudnych sytuacjach życiowych.

5. Wsparcie dla rodzin w zakresie kompetencji finansowych: W Nordea organizowane są warsztaty o podstawach bankowości, zasadach bezpiecznego korzystania z internetu i rozpoznawania prawdziwych pieniędzy. Te inicjatywy mają na celu wspieranie dzieci i ich rodziców w trudnych sytuacjach, a także pokazanie, że rozwój kompetencji finansowych może być wspólną, rodzinną przygodą.

Jak wolontariat wzbogaca nas wszystkich

W Nordea Polska wolontariat nie jest tylko dodatkiem – jest fundamentem kultury firmy. Działania te wzbogacają pracowników o nowe perspektywy, uczą wrażliwości i otwierają na potrzeby innych. Zaangażowanie w wolontariat buduje poczucie wspólnoty, zarówno wśród pracowników, jak i wśród lokalnych społeczności. Wspieranie różnych inicjatyw wolontariackich pokazuje, że Nordea tworzy miejsce pracy, gdzie wartości takie jak pomoc, równość i inkluzowość mają realne odzwierciedlenie.

Chcesz poznać wolontariuszy Nordea, obejrzyj nagrany przez nich materiał.

English version.

Volunteering at Nordea Poland – How We Support the Community and Foster Empathy

Nordea Poland offers its employees a unique opportunity to make a real impact on local communities while enriching their own professional and personal experiences.

At Nordea, every employee can dedicate 16 hours per year to volunteer activities, and these hours are fully sponsored by the company. Social programs run by Nordea employees in Poland include initiatives supporting children, women returning to the workforce, parents trying to maintain balance and partnership in parenting, individuals in difficult life situations, refugees, and education for digitally and financially marginalized individuals and children.

These numerous initiatives undertaken by company employees, both bottom-up and through the Employee Resource Groups (ERG) operating within the company, cover a wide range of topics, from gender balance, age diversity, interculturalism, and skills diversity. While the themes may vary, they all share a common denominator – engaged employee volunteers!

Employee engagement in social programs also offers an invaluable opportunity to strengthen bonds with colleagues, feel part of a team, and have a real impact on others’ lives. Volunteering not only allows employees to step away from daily tasks and open up to others’ perspectives but also enables them to put the company’s D&I values into practice through concrete actions and solutions.

Thanks to the involvement of employees in cooperation with four non-governmental organizations, the company currently has around 160 active volunteers!

Why is volunteering important to us?

Volunteering is not only about helping others but also about internal growth, building empathy, and understanding different life situations, cultural, gender, and intergenerational diversity, as well as fair treatment of everyone within the organization.

It is, among other things, thanks to this approach that the company has a gender-equal distribution in Poland – even at the leadership level. The company clearly communicates guidelines for supporting transgender individuals, equal parental leave for both parents, including same-sex families. By employing people of various nationalities, Nordea knows how to effectively prepare employees to work in a multicultural environment, such as through unconscious bias training.

Nordea’s Organizational Culture – Shared Values in Collaboration with the Share the Care Foundation

Nordea, in partnership with the Share the Care Foundation, has joined forces to promote parental equality. The foundation advocates for a family partnership model that allows parents to thrive in all areas of life while giving children the chance to form close bonds with both parents. It supports employers in building an organizational culture conducive to gender equality, where parental equality is an essential element. Thus, it encourages sharing parental leave as a first step toward partnership. Nordea actively supports this mission, helping parents maintain balance and partnership in parenting, and the company’s employees play a key role in creating an inclusive culture. More and more men at Nordea are opting for parental leave. The company is keen to maintain this trend and, through joint efforts with the Foundation, aims to influence a shift in thinking about child care. By encouraging men to take parental leave, the company directly contributes to gender equality, challenging the stereotype that child care is solely a woman’s domain. A crucial part of this change process will be the direct involvement of the company’s employees, especially fathers, who will soon share their stories of child care during parental or paternity leave, demonstrating that dads are just as capable caregivers as moms.

Other inspiring volunteer initiatives at Nordea Poland

1. Support for digitally excluded children: In partnership with an NGO, Nordea supports children from disadvantaged backgrounds by helping them develop digital and financial skills. As part of the program, volunteers organize mentoring sessions, technology courses, and inspirational meetings for children from orphanages, helping them build competencies needed for their future careers.

2. Refugee program: Nordea is also involved in assisting refugees from Ukraine and Belarus, helping them acclimatize to life in Poland. Volunteers provide support with Polish language learning, job search, financial management, and even applying for government benefits. These efforts help refugees feel more confident in their new environment while also bringing Nordea employees closer to different cultures and challenges.

3. “Nordic Mentoring” program for women: This program supports women returning to the workforce after a break due to motherhood or child-rearing. Mentoring offered by Nordea employees provides real professional and personal support that helps participants rebuild their career competencies and confidence.

4. Support for victims of domestic violence (Łódź): A temporary shelter for people who have experienced domestic violence is a place where Nordea volunteers organize workshops for adults on topics related to financial security and relaxation. Creative workshops, dance, and games are prepared for children to help them momentarily escape from their difficult life situations.

5. Financial competence support for families: Nordea organizes workshops on basic banking, safe internet use, and recognizing real money. These initiatives aim to support children and their parents in challenging situations and show that developing financial literacy can be a shared family adventure.

How volunteering enriches us all

At Nordea Poland, volunteering is not just an add-on – it is a cornerstone of the company culture. These activities enrich employees with new perspectives, teach sensitivity, and open them up to the needs of others. Engaging in volunteer work builds a sense of community, both among employees and within local communities. Supporting various volunteer initiatives shows that Nordea creates a workplace where values such as help, equality, and inclusiveness are truly reflected.

Want to meet Nordea volunteers? Watch the video they have created:

This will close in 0 seconds