Wiele ról, jedno życie

Wiele ról, jedno życie

Każdy z nas pełni w życiu wiele ról i w każdej z nich chce być jak najlepszy. Stawiamy sobie ambitne cele jako pracownicy, dużo od siebie oczekujemy jako rodzice, a ponadto staramy się znaleźć czas i energię, aby realizować swoje pasje, rozwijać talenty, pielęgnować relacje z przyjaciółmi. Nie da się oddzielić tych poszczególnych obszarów naszego funkcjonowania od siebie. To są wszystko naczynia połączone. Szczególnie dla pracujących rodziców, bardzo ważne jest, aby pracodawca to rozumiał i dostrzegał, że ludzie przechodzą przez różne etapy życia i mają z tym związane rożne wyzwania. Nie chodzi tylko o opiekę nad dziećmi, ale też ludźmi starszymi. Dotyczy to również momentów życia związanych z kryzysem zdrowia psychicznego i potrzebą podreperowania swojego dobrostanu psychicznego.

Bank Gospodarstwa Krajowego to dostrzega i uważa, że „wellbeing” to nie tylko benefity, karty sportowe i opieka medyczna. Najważniejszy jest człowiek jako całość. Bank wspiera rozwój pracowników w każdym obszarze ich życia oraz dostarcza narzędzi, które pomagają w radzeniu sobie w codziennych zmaganiach rozciągniętych między życiem prywatnym a zawodowym.

Od 2019 roku bank prowadzi program „Wiele ról, jedno życie”. Obejmuje on warsztaty i spotkania w klubach dyskusyjnych – Klubie Rodzica, Klubie Relacji, Klubie Rozwoju Osobistego. W 2019 r. w trosce o dziecko i rodzica, program realizowany był wokół trzech haseł przewodnich: Bądź Pełen Energii, Bądź Kreatywny, Bądź Uważny.

W Klubie Rodzica poruszano m.in. tematykę zdrowego i spokojnego snu małego dziecka czy problemy związane z emocjami nastolatków. Warsztaty pozwoliły też lepiej zrozumieć zagadnienie związane z dorastaniem dzieci. Informacje zwrotne od uczestników potwierdzają właściwy kierunek działań. W ubiegłym roku wykłady, spotkania z ekspertami i warsztaty odbywały się w trzech blokach tematycznych: Akademia zdrowia, Zadbaj o bliskich i Zadbaj o siebie.

Takie programy są ważne, bo dostarczają nam – pracownikom wiedzę i pozwalają nabyć pożądanych kompetencji. Dzięki temu, że zapewnia nam to pracodawca,  nie musimy szukać sami. To się przekłada na oszczędność czasu, który jest  jednym z cenniejszych zasobów w życiu każdego z nas, bo permanentnie cierpimy na jego brak. Wszystkie inicjatywy pozwalające na jego oszczędność są pomocne.

Pamiętam sytuację w trakcie pierwszego lockdownu, kiedy zamknięto szkoły i przedszkola, a my przeszliśmy na tryb pracy zdalnej.  BGK przygotował pakiet porad jak pogodzić pracę z zajmowaniem się pociechami oraz przygotowywał zestawienia aktywności on-line dla dzieci z linkami bezpośrednio przekierowującymi do stron wydarzeń. To było olbrzymie wsparcie, bo samodzielne poszukiwanie mądrych i atrakcyjnych materiałów dla dzieci i młodzieży w internetowym morzu treści było nie lada wyzwaniem. 

Liczy się też wiarygodność źródła informacji, jakim jest pracodawca. I to zostało już po raz kolejny uchwycone w globalnych badaniach. Raport Edelman Trust Barometer 2021 pokazuje, że biznes jest najbardziej zaufaną instytucją spośród czterech badanych (pozostałe do media, rząd i instytucje pozarządowe). Poziom zaufania na świecie wynosi 61%. Jest też jedynym podmiotem (z 4 badanych) postrzeganym jako etyczny i kompetentny. Dokładnie ta sama prawidłowość została wykazana w raporcie w 2020 roku. Miało to olbrzymie znaczenie w trakcie pandemii koronawirusa, kiedy większość pracowników wskazywała BGK jako źródło informacji, któremu ufa i z którego korzysta.

W czasach COVID – 19  dla BGK priorytetem stała się  ochrona zdrowia oraz  budowanie odporności psychicznej pracowników i ich bliskich. Ambitne cele i zadania, potrzeba rozwijania swoich kompetencji, zmiana ról zawodowych czy reorganizacja życia osobistego i rodzinnego wymagają odwagi i podejmowania trudnych decyzji. Nie każdemu przychodzi to łatwo. Ta sytuacja szybko uzmysłowiła nam, że największą potrzebą tu i teraz w naszym banku jest  po prostu wzajemne pomaganie sobie. Szybko postawiliśmy na  budowanie świadomości i wiedzy związanej z dobrostanem psychicznym.  Pozwoliło to chronić naszych pracowników i ich bliskich przed skutkami destrukcyjnego stresu i przeciążenia.

Czujemy się odpowiedzialni za tworzenie miejsca pracy, w którym nie tylko rozmawiamy o zdrowym odżywianiu, zarządzaniu energią i budowaniu własnej motywacji, ale też dajemy wsparcie w rozwiązywaniu problemów z obszaru odporności psychicznej. Wdrożyliśmy Employee Assistance Program (EAP), którego zadaniem jest pomoc  pracownikom i ich bliskim w sposób bezpieczny i poufny w rozwiązywaniu problemów związanych ze stresem w pracy, problemów rodzinnych czy finansowych, a nawet w relacjach międzyludzkich. 

Wiele osób w naszym banku  zwracało uwagę, że trwająca pandemia mocno i trwale obniżyła ich nastrój, uruchomiła pokłady obaw i czarnych myśli. Na odczarowanie takiego sposobu myślenia zaprosiliśmy wszystkich na webinarowe spotkania z Sylwią Królikowską pod tytułem „Zachwyć się każdym oddechem czyli jak budować codzienny optymizm” oraz „Bądź osobą, którą sam chciałbyś spotkać”. Wspólnie podjęliśmy próbę przekonania, że  bycie optymistą jest dobre nie tylko dla naszej psychiki, ale i naszego ciała; że mimo przeciwności losu możemy obudzić w sobie wewnętrznego optymistę i w ten sposób przynajmniej częściowo zapanować nad złym samopoczuciem. Razem możemy więcej – zobaczyć świat w dobrych kolorach i zarażać innych dobrą energią.

Dodaj komentarz

This will close in 0 seconds