Rozmowa na temat ojcostwa z Mateuszem Damięckim

Rozmowa na temat ojcostwa z Mateuszem Damięckim

Czasy ojcostwa zza szpitalnej szyby oddziału położniczego na szczęście już za nami. Tatusiowie uczestniczą nie tylko w porodach, ale również biorą aktywny udział w wychowaniu dzieci. Aby zwiększyć świadomość tego, jak odnaleźć się w tej pokoleniowej zmianie i jakie korzyści płyną z niej dla mężczyzny, partnerki, a przede wszystkim dziecka, marka Gillette, fundacja Share The Care i Mateusz Damięcki łączą siły, aby przeprowadzić kampanię na ten temat.

W obecnych czasach mężczyźni mają możliwość aktywnego udziału w kształtowaniu kolejnych pokoleń. Szczególną rolę w tym procesie pełnią ojcowie. Tatusiowie przewijają dzieci, kąpią, zabierają na spacery.

Zmieniają się normy też społeczne, przepisy i prawa – na przykład w wyniku nowelizacji Kodeksu Pracy wymiar urlopu rodzicielskiego został wydłużony do 41 tygodni, z czego 9 tygodni jest zarezerwowane dla drugiego rodzica. Dzięki temu, mężczyźni coraz częściej dzielą się obowiązkami rodzicielskimi z kobietami. Odkąd wprowadzono w życie nowe przepisy, liczba ojców korzystających z uprawnień rodzicielskich stale rośnie – między 2022 a 2023, liczba ojców którzy skorzystali z przysługującemu im urlopu wzrosła z 1% do ponad 5%!

Równomiernie rozłożenie tych obowiązków pomiędzy kobiety a mężczyzn niesie za sobą szereg korzyści dla wszystkich zaangażowanych – taty, mamy, dziecka. Dlatego tak ważne jest, by jak najwięcej ojców znało swoje prawa i korzyści płynące dla całej rodziny. Co więcej, zgodnie z wynikami badania CBOS z grudnia 2020 roku 58% Polaków preferuje partnerski model rodziny, w którym oboje rodzice pracują i dzielą się obowiązkami rodzicielskimi i domowymi.

Raport „The New Dad: Take Your Leave” jasno pokazuje – więź stworzona z dzieckiem podczas urlopu ojcowskiego sprawia, że ojcowie są bardziej zaangażowanymi rodzicami. Silna więź wytworzona na tym etapie życia ma ogromny wpływ na rozwój dziecka i budowanie z nim relacji w późniejszym okresie. Dzieci te mają mniej problemów społecznych w okresie dorastania, lepsze relacje z rówieśnikami, lepiej radzą sobie z konfliktami, nieporozumieniami, różnicą zdań.

Tata natomiast ma możliwość lepiej poznać i zrozumieć swoje dziecko, co w efekcie przekłada się na mniej konfliktów i więcej umiejętności radzenia sobie z nimi. Mężczyźni zyskują większe poczucie pewności i niezależności – poczucie, że potrafią sobie poradzić we wszystkich sytuacjach i być najlepszą wersją siebie.

Takie doświadczenia pozwalają im też lepiej zrozumieć partnerkę, a przecież kobiety tego chcą. Wpływa to pozytywnie na związek, który na początku rodzicielstwa niejednokrotnie jest wystawiony na próbę.

Przeczytaj więcej na temat kampanii Facet na 100 Pro, której partnerem strategicznym jest marka Gillette

Artykuł Marty Kabulskiej pochodzi z serwisu DadHero.pl

This will close in 0 seconds