Pracodawcy powinni zadbać o to, żeby kobiety chętnie wracały do pracy po pojawieniu się dziecka
Summary
Funkcjonujące stereotypy płciowe w miejscu pracy skutecznie utrudniają awanse kobiet i tym samym pełne wykorzystanie ich potencjału. Część pracodawców już dostrzegła te zależności i nie czekając na regulacje, podjęła działania na rzecz równości rodzicielskiej i włączania mężczyzn w działania z zakresu work-family balance. O tym jak zmienia się narracja wokół rodzicielstwa w miejscu pracy i jak wykorzystać tę zmianę do rozwoju firmy rozmawiamy z Pauliną Janiak, współwłaścicielką w firmie Femmeritum.
Funkcjonujące stereotypy płciowe w miejscu pracy skutecznie utrudniają awanse kobiet i tym samym pełne wykorzystanie ich potencjału. Część pracodawców już dostrzegła te zależności i nie czekając na regulacje, podjęła działania na rzecz równości rodzicielskiej i włączania mężczyzn w działania z zaresu work-family balance. O tym jak zmienia się narracja wokół rodzicielstwa w miejscu pracy i jak wykorzystać tę zmianę do rozwoju firmy rozmawiamy z Pauliną Janiak, współwłaścicielką w firmie Femmeritum.
Kiedyś było tak, że o work life balance rozmawiało się z kobietami. Na warsztatach czy szkoleniach, które organizowaliśmy, pojawiały się przede wszystkim kobiety. Dlatego zaczęłyśmy zastanawiać się nad tym, jak takim tematem zainteresować mężczyzn. Zresztą, stąd pomysł na fundację Share the Care, aby włączyć panów w te aktywności i porozmawiać z nimi, zobaczyć, jak oni to postrzegają.
Miałyśmy też taką refleksję, że gdzieś ten work life balance jest zaburzony i dlatego kobiety się nim interesują. Z kolei mężczyźni w ogóle nie zdają sobie sprawy, że coś jest nie tak i że kobiety potrzebują wsparcia w łączeniu życia zawodowego z prywatnym, rodzinnym.
Mówiąc wprost, chodziło o zwrócenie uwagi na to, że kobiety nie są jedynymi osobami, które zajmują się dziećmi. Nie są jedynym rodzicem. Jak sama nazwa wskazuje, urlop rodzicielski jest dla rodziców. To nie jest urlop, który jest skierowany do kobiet, ale jest skierowany do obu stron. Dlatego już od jakiegoś czasu pracujemy z firmami w tym obszarze zmiany narracji i rozwiązań wspierających równość rodzicielską i work-life balance zarówno kobiet, i mężczyzn. Widać ogromne zainteresowanie wśród pracodawców tym, żeby zmienić komunikację.
Kiedyś komunikacja była formułowana w taki sposób, że jeżeli był poruszany temat rodzicielstwa, to przede wszystkim było to kierowane do kobiety. Kobieto, jak możesz o siebie zadbać? Kobieto, jakie masz prawa w momencie kiedy jesteś w ciąży?
To jest taki ważny temat, któremu powinni firmy się przyjrzeć i się przyglądają. To już się dzieje od jakiegoś czasu. Pracodawcy kierują komunikację dotyczącą rodzicielstwa czy work-family balance do kobiet i mężczyzn. Mówią językiem korzyści. Warto dodać, że to też się opłaca pracodawcom..
Liczne badania i prognozy wskazują, że na rynku pracy będzie nas coraz mniej, więc warto zadbać o każdą osobę, która na tym rynku pracy jest – czy to jest mężczyzna, czy to jest kobieta?
Kobiety są wykształcone, są bardzo kompetentne, więc pracodawcy powinni zadbać o to, żeby kobiety chętnie wracały do pracy po pojawieniu się dziecka i żeby miały takie poczucie, że po prostu nie są w tym same. Są też mężczyźni, są też partnerzy.