Citi – dodatkowe pełnopłatne urlopy ojcowskie

Citi – dodatkowe pełnopłatne urlopy ojcowskie

Od stycznia 2021 roku Citi oferuje swoim pracownikom w Polsce dodatkowe dwa tygodnie płatnego 100 proc. urlopu ojcowskiego. Tym samym ojcowie mogą bez straty finansowej spędzić ze swoimi dziećmi cały miesiąc.  Bank wyszedł z założenia, że skoro coraz więcej matek i ojców odnoszących sukcesy w organizacji ma podobne ambicje – zarówno jeśli chodzi o inwestowanie w rozwój osobisty, jak i udział w wychowywaniu dzieci – należy wspierać oboje rodziców. Takie podejście obowiązuje w Citi na całym świecie.  

Jak w praktyce Citi realizuje taki postulat? W instytucji finansowej, która obsługuje klientów w ponad 140 krajach, globalnie obowiązuje zasada, że kobiety i mężczyźni na tych samych stanowiskach są tak samo wynagradzani i mają takie same szanse na rozwój. Dlatego firma wdrożyła na całym świecie tzw. minimum standard – minimum 16 tygodni w pełni płatnego urlopu macierzyńskiego (co w Polsce gwarantuje już ustawodawca) i cztery tygodnie pełnego płatnego urlopu ojcowskiego. W Polsce mężczyznom przysługuje dwutygodniowy w pełni płatny urlop ojcowski, dlatego kolejne dwa tygodnie Citi pokrywa z własnych środków.

Według badań lęk przed utratą pracy to w Polsce główny powód, dla którego mężczyźni nie korzystają z urlopów rodzicielskich. Dlatego inicjatywa Citi jest ważna nie tylko ze względów finansowych, ale przede wszystkim psychologicznych. Ważne jest już samo dostrzeżenie takiej potrzeby, bo ciężar stereotypów płciowych, z którymi cały czas się mierzymy, jest olbrzymi. Wielu ojców chciałoby skorzystać z urlopów rodzicielskich, ale powstrzymują ich obawy przed utratą pracy, pogorszeniem pozycji zawodowej lub reakcją pracodawcy. Podobne rozterki z pewnością towarzyszą wielu mamom, a te, które szybko wracają do pracy, obawiają się krytyki otoczenia i oczekiwania, że kobieta powinna zajmować się rodziną i domem.

„Mam nadzieję, że takie partnerstwo będzie stawało się coraz bardziej popularne i normalne, a inicjatywy pracodawców, taka jak ta wdrożona przez Citi, mogą ten trend tylko przyspieszyć. Z własnego doświadczenia wiem, że to wspaniały czas, kiedy możemy skupić się w pełni na tym, na czym nam tak zależało i na co tak bardzo czekaliśmy – na nowym członku rodziny. W ten sposób również pomagamy naszym partnerkom realizować ich własne plany” – podkreśla Paweł Wróbel, dyrektor ds. wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych w Citibank Europe PLC, działającym w Polsce centrum usług biznesowych Citi. 

Pracodawca również widzi, że takie rozwiązanie zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego mężczyzn. Mało się o tym mówi, ale taki miesiąc wolnego od pracy zawodowej, przekierowanie myśli i energii na dzieci i dom pozwala złapać dystans do wielu rzeczy. Ponadto Citi podejmuje różne działania mające na celu wspieranie kobiet w ich rozwoju. Są to mentoring, szkolenia do nich kierowane oraz likwidacja gender pay gap – realizowane m.in. przez zespół Inclusion and Diversity odpowiedzialny za zarządzanie różnorodnością oraz Citi Women Network. Wyrównanie płac to proces wymagający regularnych przeglądów wynagrodzeń, które firma przeprowadza we współpracy ze światowym liderem zajmującym się doradztwem w zakresie zarządzania systemami wynagrodzeń, w tym wyrównywania płac.    

Działania wokół tematu rodzicielstwa i pracy podejmuje również Families Matter Network – grupa wolontariuszy, która za cel obrała sobie wspieranie rodzin, a szczególnie rodziców w znalezieniu balansu między pracą a życiem osobistym. Network zajmuje się edukacją rodziców, umożliwia wymianę doświadczeń, regularnie realizuje szkolenia i warsztaty, na których pracownicy dyskutują o dobrych praktykach partnerstwa. Wszystkie te działania mają na celu pokazanie, jak wartościowy jest czas spędzany w rodzinie i z dziećmi, oraz wspieranie pracowników stających się rodzicami na początku ich drogi w tej roli. Jest to przestrzeń, gdzie można mówić otwarcie o codziennych problemach i uzyskać informacje, jak radzić sobie z agresją dzieci albo jak wspierać ich rozwój emocjonalny.    

Strategia budowana jest dwutorowo – przez kształtowanie postaw wśród pracowników, zarówno ojców, jak i matek, oraz przez przygotowanie biznesu i menedżerów do aktywnego wspierania kultury organizacyjnej otwartej na rodzicielstwo niezależnie od płci. Opieka nad dzieckiem nadal kojarzona jest z matką – w tym obszarze potrzebne są edukacja i duża zmiana kulturowa. Do tej pory organizacja bardzo koncentrowała się na stereotypie pracującej matki, na tym, jak macierzyństwo wpływa na rozwój jej kariery. Teraz pojawia się pytanie, czy ojciec chcący skorzystać z urlopu rodzicielskiego spotka się ze zrozumieniem. Pracodawca zdaje sobie sprawę, że decyzja o kilkutygodniowej nieobecności w pracy może dla wielu z nich stanowić barierę równą z zawieszeniem kariery i być niezwykle trudna, dlatego w planach na najbliższe miesiące ma organizację warsztatów z psychologiem dotyczących świadomego ojcostwa oraz umiejętności dostrajania się – przechodzenia z roli do roli. 

Ponadto Citi uruchomi kampanię: „I am a working dad. And what is your superpower?”. W ramach dzielenia się dobrymi praktykami przewidziane są spotkania z ojcami na wyższych stanowiskach, którzy skorzystali z urlopu rodzicielskiego.  

Zespół HR kontynuuje szkolenia dla przełożonych oraz pracowników z prawa pracy. Planowane są również warsztaty dla menedżerów, na których wspólnie zostaną wypracowane rozwiązania, jak biznes może poradzić sobie z nieobecnością ojców. 

Dodaj komentarz

This will close in 0 seconds