Bezcenna waluta – czas
Zgodnie z wynikami badania ‘Family Power’ oraz badania ‘Diagnoza postaw, motywacji i barier wobec urlopów ojcowskich i rodzicielskich’ przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Share the Care przez firmę badawczą IQS wynika, min. że: mężczyźni nadal zbyt rzadko angażują się w opiekę nad dzieckiem i prace domowe. To same badania wskazują także, że praca zawodowa dla kobiet to źródło satysfakcji (kobiety 60% vs mężczyźni 35%), to miejsce gdzie mogą zostać docenione, bo za obowiązki wykonywane w domu na docenienie nie mogą liczyć (66%). Jak wiadomo praca to także niezależność finansowa zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. By obie połówki mogły realizować się zawodowo i prywatnie ważne jest by miały takie same lub podobne możliwości do eksploracji obydwu tych obszarów. Podział urlopów rodzicielskich między kobiety i mężczyzn to szansa na wypracowanie równoprawnej relacji i prawdziwie partnerskiego modelu rodziny a także na zwiększenie niezależności kobiet (w tym finansowej) . Z przytoczonych badań również wynika, że istnieje duża otwartość na silniejszą obecność ojców w opiece i wychowaniu dzieci, ale też silnie zakorzenione stereotypy płciowe budują liczne bariery. Jakie są bariery? Główną barierą dla obojga rodziców są względy finansowe. Na pytanie dlaczego nie podzieliłeś się urlopem rodzicielskim, mężczyźni wskazują m.in.: na: – nie mogłem sobie na to pozwolić finansowo (29 %) – bałem się utraty pracy (15%) – to nie jest dobrze widziane w mojej firmie (15%) Praca, jej środowisko i wynagrodzenie to ważne czynniki, które blokują mężczyzn przed podjęciem decyzji o czasowym pozostaniu w domu z dzieckiem.
Czas odgrywa istotną rolę
By móc wypełnić rolę ojca i matki odchodzimy od innych społecznych ról choć wiemy, że to rozwiązanie tymczasowe. W przypadku kobiet to rzecz raczej „standardowa” choć jak wiemy nie każda godzi się na takie rozwiązanie, ale w przypadku mężczyzn już zdecydowanie mniej. A szkoda! Bo kto z Was zna ojca, który zawiesił swoją pracę i „został z dzieckiem w domu”? Są w Polsce firmy, które zachęcają swoich ojców pracowników do takich decyzji. Brzmi jak bajka? „W Mastercard aktywnie wspieramy wszystkich rodziców, oferując dodatkowy, pełnopłatny 16-tygodniowy urlop rodzicielski dla mężczyzn.”- zaznacza Anna Marciniak, dyrektor ds. komunikacji w polskim oddziale Mastercard Europe. Urlop oferowany przez Pracodawcę może zostać wykorzystany od razu całościowo, ale ojcowie mają także możliwość podzielenia go nawet na pojedyncze dni wolne. Muszą jedynie pamiętać, że należy wykorzystać świadczenie zanim dziecko skończy 2 lata. Przysługuje on także rodzicom, którzy adoptowali dziecko.
Wolność wyboru mamy i taty
Urlop, który oferuje firma oprócz tego, że wspiera rodzica w nowej roli to także daje możliwość wyboru wykorzystania benefitu. Tata może wykorzystać ten przywilej tuż po urodzeniu się dziecka, choć po to jest dwutygodniowy urlop ojcowski, który gwarantuje nam państwo. Alternatywnym rozwiązaniem jest wspieranie mamy w powrocie do pracy i wykorzystanie świadczenia gdy skończą się świadczenia ustawowe. To może się okazać niezwykle cenny czas dla taty gdy ma możliwość samodzielnego zarządzania opieką nad nowym członkiem rodziny. Kobieta może w tym czasie wrócić spokojniej do pracy i wdrożyć się w nowy system zarządzania swoim czasem. „W Mastercard wierzymy, że oboje rodzice powinni mieć możliwość budowania emocjonalnej więzi ze swoim dzieckiem już od początku. Nasi pracownicy chętnie korzystają i doceniają to świadczenie. Jak sami przyznają, czas to najcenniejsza waluta, jaką mogą podarować swojej rodzinie, a pojawienie się w niej nowego członka to doskonała okazja na zwolnienie tempa i skupienie się na tym, co najcenniejsze.” – przyznaje Anna Marciniak.
Firma promuje wśród swoich pracowników korzystanie z tego benefitu. Takich ojców jest co raz więcej . „Uważam, że benefit jest fantastyczny. Miałem okazję prawdziwie uczestniczyć w pierwszych tygodniach życia swojego syna, mogłem pomóc żonie w trakcie połogu i prawdziwie BYĆ w tym nowym życiu. Każdemu świeżemu tacie polecam wykorzystywać i nie magazynować tych dni. Poza zwykłym urlopem dostajemy dodatkową walutę jaką jest czas, który możemy (i powinniśmy!) w pełni poświęcić dziecku, partnerce i skierować pełne skupienie na tej nowej, wyjątkowej roli w jaką wchodzimy.” wyznaje Michał Wiśniewski, dyrektor regionalny ds. produktów konsumenckich w Mastercard, tata który skorzystał z benefitu.
Kim jest Pro Pracodawca? Pobierz naszą publikację Facet na 100 Pro i dowiedz się co to oznacza i którzy Pracodawcy w Polsce umożliwiają ojcom realizowanie siebie w roli ojca, którego rola wykracza poza tradycyjne zaopiekoanie potrzeb materialnych i finansowych rodziny.
Fundacja Share the Care pr zygotowuje organizacje na wdrożenie unijnej dyrektywy work-life balance w Polsce. Przeprowadzamy badania syndykatowe pomagające przygotować strategię działania, komunikację i procedury pod kątem wejścia w życie dyrektywy i budowania równości rodzicielskiej. Wspieramy firmy na każdym etapie zmian i doradzamy w zakresie planowania strategii i aktywności służących budowaniu równości rodzicielskiej w organizacji. Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami marta.bem@sharethecare.pl
Podobają Ci się nasze działania?
Prowadzimy zbiórkę na bezpłatne webinary dla rodziców – o ich prawach i o budowaniu partnerstwa w związku. Wejdź na Patronie i wesprzyj nas!